Son zamanlar da cocuk ve gencler
arasinda madde bagimliligi, şiddete eğilim, kiriminal suclarin artisi
gözlemlenmektedir. Cetelerle tanisan
cocuk ve gencler, baskalarina zarar verdikleri gibi kendilerine de zarar
veriyorlar. Uyusturucu tacirliginin gelismesinden dolayi, cesit cesit türleri
cikiyor ve genclerin hayatlarini söndürüyorlar.
Bu cocuklarin yas ortalamasi yaklasik 13-26 yas dan olusmaktadir. Bu grup genclerin madde bagimlisi olmasinin sebepleri aile
yapisina ve social statülerine dayaniyor. Bu cocuklar da aile ile olan
illetisim sorunlari görünmektedir. Aile de yada cevresin de icenlerin olup
olmadigi da nedenlerden( incelenmesi gereken) birisidir. Bu yüzden genclerin cevre
faktörleri, aile nin cocuguna yönelik ihmarkarligi olup olmadigi, cocugun
sevgisiz ortamda yetismesi gibi bir cok etken arastirilmali ve egtimcilerin yerinde
ve zamaninda tesbit edilip müdahalle etmeleri gerekiyor bu sekilde madde
bagimliligi önlenmelidir.
Cocuklar neden bu yollara gider? Aileler cocuklarini nasil bu durumlar dan koruyabilir. Neler yapabilirler. Nasil cocuklarini kontrol altinda tutabilirler? Nasil yardim alabilirler? Okul da ki egtimciler ile dayanisma nasil olabilir?
Cocugun yetismesine dayali aile ici temel egtim ve aile ici sorunlar, socio ekonomik ve socio piskolojik durumlar cocuklarin icsel dünyasinda kaosa neden olur. Huzurlu ev ortami olmayinca genc bilincsiz ortamlar da kendini kaybedebilir. Temel egtimin önemini önceden yazdigim makale den ,”cocuklarin icsel dünyasin” dan bulabilirsiniz. (Cogu madde bagimlisinin piskolojik sorunlara dayali sikintilari olabilir, kisilik bozuklugu, sizofren, yada baska tür piskolojik rahatsizliklar madde bagimliligi yapabilir.
Günümüz de anne ve baba da calisiyor. Yorgun argin gelmis, stressli, aileler isde ki yorgunluk ve sikintilarini eve tasiyabiliyor ve evde esler arasi sikintiya yol acabiliyor.
Cocuk ve gencler aileleri ile okul sonrasi yada tatilerde zaman gecirebiliyor.
Ailesi ayrilmis veya annesinin babasinin arasi bozuk olan veya bir sekilde ihmal
edilmis ve sevgisiz büyümüs cocuklar bocalamaya basliyabilir. Aileler ev huzuruna, temel aile egtimine, ve aile ici
illetisime dikkat etmezlerse cocuklarin mizaclarin da etki yapar.
Aileler ve egtimciler
cocuklari gözlemliyebilir. Fiziksel, piskolojik, davranislarda degisiklik gibi
gözlemler yapilabilir. Mesela cocuk da bir degisiklik var mi? Huylari degisti
mi? Eve gec saat de geliyor mu, evden kacma gibi durumlar oldu mu? Gözlerinin
altinda morluklara rastlandi mi? Siddete egilimlilik, ve bunun getirisi
kizginlik, agresif davranislar var
mi? Para, harclik cok istemeye basladi
mi? Evde yada disarda hirsizliga girisimligi oldu mu? Ellerinde kollarinda iz
var mi, jillet izi, morluk, igne izi vs.
Danimarka da SSP ´nin acilimi nedir?
SSP acilimi okul ve ailebölümü yani social hizmetlerder ve polis. Bu bir ortak disiplin calismadir, eger cocuk ve gencler de bir endise varsa kirminal ve maddebagimliligi konusunda onlara basvurulabilir. Buna benzer baska ortak calisma isleri var cocuk ve gencler icin calisan, mesela PPR yani pedegojik ve piskolojik rehberlik. Duruma ve olaylara göre ne tür yardim gereceklerimiz varsa konya göre yönlendirilirsin. Probleme dayali konulara yönelik yardimi alabilirsin. Buradan aile eve professional egtimciler de danismanlik alabilirler. Benim görüsutügüm kisi SSP alaninda calisiyordu ve organizediagraminda yerel alanlarla arada sirada ortak grup görüsmeleri olabiliyor. Burdada bulusmalarinin sebebi bir ag olusturmak ve birbirini tanidiklari icin ve yerel alanlarda neler olup bittigini konusmak ve anlamak icin. Buraya gelenlerden okuln yetkililerden baska SFO yani okul sonrasi aktivite yapilan yerden personeller gelebiliyor. Bu bulusmalar tanismak icin ve problem olursa yapacagimiz yardimi bilmemiz icin gerekli oluyor. Okul ile mi görusmemiz gerek klublerle mi ve yerlesim yerlerinden mi yoksa yerlesimyerleri ve polisle mi yardim almamiz gerekecek. Durum ve olaylar konuya göre degisiyor ona göre illetisime giriyoruz. Bu guruplarla senede 4 kere bulusuyorlar. Bazi gencler bazi seyleri yapmakdan kacinmakda zorlaniyorsa , cevresinde ki yetiskinlerle görüsüp bir tür social kontrol yapiliyor. Buda genclerin ne yaptiklarini kontrol etmeleri saglaniyor. Eger gencler bir yere toplanip madde kullaniyorlarsa, neden kullandiklarini ögrenmeye calisiyorlar. Kimler bu islerin icinde. Kimler satin aliyor. Ne tür problemler yasiyorsunuz bunu kullaninca? bunlari konusuyorlar genclerle kim olduklarini bilince yoksa konusmazdilar. Bu avantaj yanlari diyebiliriz ortak calismanin ama desavantajlari ise bazi genclerin özel problemleri varsa, mesela kisisel problemler ozaman aileler ile illetisime gecmemiz lazim onlardan izin almadan olmuyor ve bu da zaman durumu tarif etmemiz gerekiyor. Bir baska desavantaj da bakasi saniyor ki digerleri önleyici seyler yapiyor ve kendileri oyuzden birsey yapmiyor. Mesela Ôgretmenler saniyor ki socialgörevliler birsey yapiyor ve social görevliler de saniyor ki klub birseyler yapiyor ve bazi klubler de okul birseyler yapiyor saniyor. Bu durum la anlasiliyor ki belki hic kimse aslinda birsey yapmamis.
Toplantilarda özet yapilmiyor özet yapilmiyor mu hangi sürecde olduklarina dayir bir program ve birbirlerini haberdar etmek icin yolladiklari bir yazi olmuyor mu diye sordugumda evet bunu anlasilirlarsa kimin ne yapacagini anlasirlar bazen de sunu düsünüyorlar biz zaten yeterince calisiyoruz oyüzden birileri birsey yapiyordur diyerekten kararlastirmadan böyle seyler olabiliyor. Cok seylerde yenilik lazim. Bütün bu professionel calismanin sekli yenlenmeli. Yani duruma göre analiz yapmak ve plan yapmak, tarif edip yaziya dökmek ve sabit anlasmalar alinmasi gerek birbirinden. Kimin ne yapacagina bunun getirisi birbirileri ile anlasma yapmayi ögreniyorlar, kimin ne yapacagi konusunda ama gün icinde baska olay oluyor mesela klub de olan bir olay yada bir gurup icin yapilacak seyler icin anlasmalar aksiyabiliyor ya hic yapilmiyor yada az yapiliyor yani engeller cok. Engellerden biride emin olmadiklari isi yapacak durumda kalmalari buda gerceklerden birisi. Probleme ulasmalari icin egtim düzeyleri iyi olmasi lazim hepsininde egtim seviyesi ayni olmaya biliyor. Bu durum pedegoglar, ögretmenler icin gecerli, genclerin davranislarinin altindaki ne tür gücler yatiyor. Genci gözlemlerken hem bireysel olarak hem grup olarak elle almak lazim. Grup da kimin karar aldigini ve görevler kimlerde var bunlara emin olmak icin bilgiseviyen yüksek olmasi gerekiyor. Desavantajlardan ve engellerden birisi de aslinda daha fazla yardim alinabilir klublerden, okulardan ve supervision istenilebilirdi. Bizim bu problemlerimiz var ve görebiliyoruz diyebilirdik. Ama emin olamiyorlar elle aldigiklari konular hakkinda. Engeller bence supervison olmamasi ve professionel bilgi alisverisi olmamasi. Ve hatta ortak da olmamasi iyi olmuyor.
Evet, Neden kullanilmadigina dayir yeni bir hypotez . Bunun altinda kültür yatiyor hem okul, klub sisteminden dolayi professionel supervision ( denetleme) teknikleri ve pedagojik piskolojik supervision ( denetleme) teknikleri az kullaniliyor Bu teknikler genelikle kücük cocuklarda dil sorunlari ve problemleri icin kullaniliyor yada bazi cocuklara da tani konulunca denetleme teknikleri kullaniliyor. Ancak duygusal sorunlar yasiyan cocuklar, davranis problemleri varsa, bu gibi kisisel rahatsizliklar da cocuklarin nasil olduklarini, guruplarda hangi sorunlari verdiklerini ve gruplari nasil yürütükleri gibi durumlara supervision ( denetleme) tekniklerini pek sik istenilecek durum olmuyor. Bunun nedeni de calisanin, pedagogun ve ögretmenin bu kültürü ve hikayesi olmadigi icin pek istenilen durum olmuyor. Bu herzaman mevcut olmamasinin nedeni ya yönetim öncelik tanimiyor yada taniyor ve bu durumu bircok diger belediyede gördügum icin de ayni olacaktir.
Pedagoglarin yapacaklari seyler cogunlukla, onu kimin kontrolünde tuttugunda onu orda kilan bir grupta olup bittigini ve yardim eden kimlerin nasil
bir grup da neler oldugunu betimliyebilir, kimler karar aliyor, o ne yapiyor, digeri birsey yapinca, kim kimi yönlendiriyor yada kontrol ediyor, nasil birbirine baski uyguluyorlar, kim yardim ediyor, kim
Bence özel eğitimciler, çoğunlukla, onu kimin kontrolünde tuttuğunda onu orada kılan bir grupta neler olup bittiğini ve yardım eden kimlerin nasıl acı çektiğini açıklarlar ve işi yapan kişi kimdi ve ben eğitimcilerin özellikle eğitim aldıklarını, yalnızca özel çocuklarla değil, yalnızca gruplarla çalışacak şekilde eğitildiklerini düşünüyorum